Meteen naar de inhoud
 

Waar staat AIDA eigenlijk voor?

De AIDA-formule of het AIDA-model is bedacht om potentiële klanten over te halen om klant te worden. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze termen kunnen we naar het Nederlands vertalen als Attentie, Interesse, Verlangen en Actie.

Als je het AIDA model toepast op je webteksten, dan vergroot je de kans dat je bezoekers jouw teksten daadwerkelijk lezen én dat ze ook nog in actie komen. Het AIDA-model draait vooral om emotie.

Prikkelen, opvallen, er bovenuit steken, overtuigen

 

Wist je dat we dagelijks duizenden reclame-uitingen zien? Als we op straat lopen zien we posters, bussen en auto’s met advertenties. Op televisie worden we met reclame’s en producten doodgegooit en op het internet is het al helemaal een warboel van advertenties. En allemaal roepen ze vooral dat ze de beste kwaliteit leveren of het goedkoopste product hebben.
Omdat we zo veel reclame-uitingen op een dag zien, reageren we er niet eens meer op. Ons brein filtert de uitingen die écht interessant zijn voor ons. De rest merken we niet eens op. Aangezien reclame-uitingen veel geld kosten, willen bedrijven wel gezien worden, maar vaak slaan ze de plank mis.

Roepen dat je de goedkoopste of de beste bent, gaat voorbij aan het belang van de koper en prikkelt dus niet.

Kopen doen we met emoties

Kopen doen we namelijk met emoties. Iets moet goed voelen. We doen pas zaken met een bedrijf als het goed voelt. Voor de een kan dat bijvoorbeeld zijn omdat het bedrijf veel kennis heeft, of juist heel betrouwbaar overkomt. Maar meestal begint het met iets kleins. Iets simpels waarvan we opeens denken: ‘hè, wat is dit?’ Vanuit daar willen we verder kijken, steeds een stukje dieper. Steeds een stukje meer te weten komen over het bedrijf. En als het goed voelt, dan kopen we.

Lees ook: Hoe kun je schrijven met empathie?

 

AIDA en tekstschrijven

Het AIDA-model is toe te passen op al je webteksten en reclame-uitingen. Van je homepage tot je blog. Je kunt je hele website er zelfs op inrichten, als je dat zou willen. Zo neem je de lezer of potentiële koper volledig mee in het verkoopproces en is de kans op actie veel groter.


Attention

Attention is de eerste A in AIDA. Ookwel: attentie. Het betekent eigenlijk dat je vooral wil dat mensen jouw uiting zien. Dat het opvalt en dat ze er eventjes stil bij blijven staan. Het hoeft niet iets groots te zijn, maar wel iets waardoor je tenminste opvalt en niet een van die duizenden reclame-uitingen op een dag bent die ongezien blijft.

– Hoe pas je dit toe?

Het is vooral belangrijk om de lezer te weten raken met iets kleins. Haak bijvoorbeeld aan op een probleem van een klant. Vertel niet hoe goed je bent, maar zorg dat je de lezer raakt, omdat ze herkennen wat je zegt. Dit kan met een afbeelding of een koptekst. En het is vooral net wat anders dan je gewend bent, of het stelt de juiste vraag.

– Slechts 3 seconden

De gemiddelde bezoeker op een website besluit binnen 3 seconden of hij verder wil lezen. En dat besluit wordt genomen door vooral te scannen op de site. Het is dus van belang dat je je voor Attention in AIDA met name focust op de zaken die als eerste opvallen.

– Hoe schrijf je een goede koptekst?

Veel bedrijven hebben kopteksten die nietszeggend zijn. Ze hebben het bijvoorbeeld over:

  • Zichzelf;
  • Zaken waar de klant zich niet in herkent;
  • iets totaal anders.

Kruip voor een goede koptekst echt in je doelgroep. Wat willen ze? En hoe komen ze tot een besluit? Hebben ze bepaalde feiten nodig of spelen andere emoties mee? Let goed op dat wat jij als bedrijf belangrijk vindt, misschien niet het belang is van jouw doelgroep. Hier gaan veel bedrijven de mist mee in. Dat is ergens wel logisch, want je kijkt naar je onderneming vanuit jouw oogpunt. Maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat je de plank nogal mis kan slaan.

aida interest

Interest

De I in AIDA staat voor interest. In het Nederlands is dat: interesse. Als je de attentie van iemand hebt weten te prikkelen, gaat deze verder lezen en raakt geïnteresseerd. Omdat mensen online met weinig aandacht lezen, is het belangrijk dat je hier constant rekening mee houdt. Let er dus op dat mensen vooral scannend een pagina bekijken. Je wilt ze vooral prikkelen om nóg meer te lezen.

– Hoe schrijf je voor de mensen die scannend lezen?

Zorg dat je een tekst zo indeelt dat het voor scannende mensen goed te lezen is. Wanneer ze globaal door je tekst heen scrollen, moeten ze verder geïnteresseerd raken. Die eerste kleine attentie heb je dan immers te pakken. Dit doe je op de volgende manieren:

  • Kies opvallende tussenkoppen;- Gebruik niet te lange alinea’s
  • Fleur je tekst op met afbeeldingen die bij de inhoud passen.
  • Richt je op de waarom.

Houd altijd rekening met de lezer. Schrijf met de lezer of de prospect in het achterhoofd. Zo weet je de interesse nog meer te prikkelen.

aida desire

Desire

De D in het AIDA-model staat voor Desire. Ook wel verlangen. Je wil dat de lezer echt gaat verlangen naar dat wat je probeert te verkopen of bereiken.

– Hoe zorg je dat mensen het écht willen?

In teksten online combineer je vooral interest en desire met elkaar. Terwijl de lezer geïnteresseerd raakt, begint hij ook steeds meer het gevoel te krijgen dat hij je product of dienst wil hebben. Hier bestaan verschillende technieken voor. Welke precies het beste toe te passen is, is afhankelijk van je doel en de doelgroep.

  • Ga in op iets dat je lezer herkent;
  • Bied een goede oplossing voor je lezer;
  • Wek vertrouwen op als expert in jouw vakgebied;
  • Kom met onderbouwde feiten;
  • Laat je lezer lachen.

Let op: je moet dus niet al deze technieken toepassen. Too much is nooit goed. Onthoud ook goed dat bezoekers vooral beïnvloed willen worden.

aida action

Action

In AIDA staat de tweede letter A voor Action, oftewel: actie. Het is tijd om de lezer over te laten gaan tot actie. Actie kan van alles zijn:

  • Contact opnemen;
  • Een product kopen;
  • Een product downloaden;
  • Gebruikmaken van een kortingscode;
  • Andere content lezen;
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief;
  • Volgen op social media.

Bedenk vooraf goed wat de actie moet zijn, want daar pas je natuurlijk ook de andere onderdelen van AIDA op aan. Een tekst waarin je wil dat iemand vooral contact opneemt, heeft een heel andere stijl en visie dan een tekst waarbij je wil dat de lezer ook andere teksten gaat lezen. Meerdere actie-mogelijkheden in één tekst zijn mogelijk, maar pas op dat je er niet te veel hebt. Dat komt schreeuwerig over.
We noemen het ‘call to action’ als je probeert de lezer over te laten gaan tot actie.

Hoe zorg je voor een goede call to action?

Als eerste moet je natuurlijk duidelijk laten maken wát je nou eigenlijk wil dat de lezer doet. Gek genoeg zie ik dit nog heel vaak misgaan. Veel ondernemers vergeten terug te koppelen aan de lezer of prospect wat het doel van een tekst of reclame-uiting is.

Op websites kun je de call to action in een alinea zetten, of bijvoorbeeld in een button of met een banner. Let er altijd op dat de call to action opvalt én de lezer of prospect aanspreekt. Nadat je de lezer echt in de richting van desire hebt gekregen, is het belangrijk dat hetzelfde gevoel nog steeds van toepassing is bij de call to action.

Pas op dat een call to action niet te pusherig of schreewerig wordt. Dit kan je prospect juist afschrikken, omdat het opdringerig overkomt.

Hoe pas je AIDA toe op een flyer?

De uitleg hierboven gaat voornamelijk over webteksten, maar AIDA is natuurlijk ook goed toe te passen op flyers of andere reclame-uitingen. Omdat je op een flyer veel minder ruimte hebt, is vooral de Attention érg belangrijk. Je wil immers dat jouw folder wordt opgepakt en bekeken, in plaats van dat het een paar tellen later bij het oud papier belandt. Attention creëer je dan met name door de vormgeving en de koptekst. Interest en desire houd je korter. Op een flyer wil je niet té veel vertellen. Action is zeer concreet.

Hoe pas je AIDA toe op je gehele website?

Het AIDA-model is op de hele website toe te voegen. Begin op je homepage bijvoorbeeld met korte teksten, die wel meteen de pijnpunten van je lezer weten te raken en leid ze vanaf daar dieper je website in, tot ze steeds meer gelezen hebben en daardoor ook steeds enthousiaster worden om vervolgens contact op te nemen. De customer journey die hierbij wordt afgelegd kan per doelgroep of persoon verschillend zijn. Sommige mensen komen enkel op de homepage en nemen direct contact op en anderen willen eerst vooral meer te weten komen. Belangrijk is dat je iedere subpagina als even belangrijk beschouwd en overal rekening houdt met AIDA. Zo bereik je het ultieme resultaat.
Een goede manier om mensen diep in je website te laten gaan is bijvoorbeeld door een blog of whitepapers toe te voegen. Klantcases werken in specifieke gevallen ook heel goed. Een goed voorbeeld van een website die volledig in AIDA is opgedeeld, is die van SalesFeed.

Lees ook: 20 goede onderwerpen voor je zakelijke blog

 

AIDA is niet zo gemakkelijk

AIDA klinkt misschien redelijk recht-toe-recht-aan. Maar dat is niet het geval. Hoe je AIDA toe moet passen, zal van zeer veel factoreren afhankelijk zijn. Wat is bijvoorbeeld je doelgroep? Waar wordt deze door geraakt? Wat vinden ze belangrijk? Welke weg leggen ze af? Welke tone of voice gebruik je?
Het is heel gemakkelijk om hier fouten in te maken. Alle letters in AIDA staan met elkaar in verbinding. Pas je er eentje op een manier toe die niet helemaal werkt, dan stort de rest als een kaartenhuis in elkaar.

Lees ook: spreek jij wel de taal van je doelgroep?

 

Hulp nodig?

Het is ontzettend leuk om te experimenteren met AIDA. Ga dan ook gerust je gang en probeer er iets moois van te maken op jouw website. Laat je liever niets aan het toeval over? Schakel dan een ervaren copywriter met verstand van zaken.

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?