0346 - 756 623
info@krachtigeteksten.nl

Waar begin je met het schrijven van persberichten?

Waar begin je met het schrijven van persberichten?

Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van persberichten, zal je erachter komen dat daar heel wat bij komt kijken. Als schrijver van een persbericht, moet jij je verplaatsen in de journalist en de lezer. Want, wat willen zij nu precies van jou weten? Wat hebben zij aan het lezen van jouw bericht? Hoe groot is de nieuwswaarde?

Is jouw persbericht op de juiste wijze samengesteld, dan zal een journalist eerder geneigd zijn het bericht volledig te gebruiken zonder er wijzigingen in aan te brengen. Wanneer je een persbericht opstelt, is het verstandig jezelf te focussen op een duidelijke opbouw. Op deze manier zie je geen belangrijke aspecten over het hoofd en is jouw persbericht overzichtelijk en krachtig.

Verwar een persbericht niet met een advertentie!

Een persbericht dient nieuwswaarde te hebben en is interessant voor de doelgroep van het desbetreffende medium. Onthoud bij het schrijven ervan altijd dat het geen advertentie is. Blijf daarom zakelijk, houd je aan de feiten en formuleer kort en bondig.

De opbouw van een persbericht

Begin jouw persbericht altijd met een duidelijk vermelding voor de redactie. Schrijf bijvoorbeeld bovenaan “Persbericht” en vermeld de datum en locatie. Daarnaast is het van belang dat het persbericht een pakkende titel heeft, die de boodschap van jouw verhaal in één zin samenvat. Let er hierbij op dat je de titel niet te lang maakt.

De intro

In de intro leest de lezer in een aantal zinnen de belangrijkste informatie van het persbericht. Je vertelt wie, wat, waar, wanneer en waarom, zodat na het lezen van de lead de strekking van het volledige persbericht helder is. Houd voor de intro een maximum van ongeveer 50 woorden aan.

De uitwerking

Na een treffende intro is het tijd het bericht te voorzien van meer informatie en feiten. In de uitwerking vermeld je nogmaals het belangrijkste nieuws, maar geef je meer toelichting en achtergrondinformatie waardoor de informatie in de juiste context wordt geplaatst.

De afsluiting

Tot slot sluit jij jouw persbericht af met een noot voor de redactie. In de noot geef jij aan waar de journalist of redacteur meer informatie kan vergaren en vermeld je namen, mailadressen en telefoonnummers van de contactpersonen. Ook is het mogelijk enkel te verwijzen naar een specifieke website voor meer informatie. Geef wel duidelijk aan dat de noot losstaat van het bericht en niet voor publicatie bestemd is. Vertrouwelijke en persoonlijke informatie moet natuurlijk niet onbedoeld gepubliceerd worden.

Hulp nodig bij het schrijven van persberichten?

Het schrijven van een persbericht is niet zomaar gedaan. Je moet rekening houden met veel factoren en het verhaal mag bovendien geen spel- of schrijffouten bevatten. Heb je moeite met het schrijven van persberichten en geef je het daarom liever uit handen? Ook voor het redigeren van persberichten kunt u bij ons terecht. Vraag meteen een offerte aan.

Bij KrachtigeTeksten.nl schrijven we krachtige en bondige persberichten welke direct klaar zijn voor publicatie. Wil je meer weten over het laten schrijven van persberichten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.