0346 - 756 623
info@krachtigeteksten.nl

Tekst schrijven, waar begin je?

Tekst schrijven, waar begin je?

Op het schrijven van een tekst kun je een groot aantal regels toepassen. Allen afkomstig uit studieboeken en wetenschappelijke theorieën. En dat is mooi want die hebben we nodig. Maar wat als je nou, even praktisch gezien, een tekst wilt gaan schrijven. Waar begin je? Hoe pak je dat aan?

Tip 1: stel het doel van je tekst vast

Ga na waar je de tekst voor wilt gebruiken. Wordt het een blog? Wordt het een webpagina? Ga je de tekst in een brochure plaatsen? Vrij cruciaal om vooraf te bepalen. Wanneer je een tekst bijvoorbeeld wilt gebruiken voor een webpagina, dan is het van belang dat deze tekst een aantal elementen bevat die nodig zijn om een webpagina effectief te maken. Neem een ‘Call to action’. Een goede webpagina bevat een ‘Call to action’, je wilt immers dat mensen actie ondernemen op je site, een bestelling plaatsen of later terugkomen. Dit kun je meenemen in de tekst.

Tip 2: schrijf je verhaallijn uit in punten

Bedenk het onderwerp van je verhaal en je verhaallijn. Oftewel: wat ga je vertellen en waar gaat je verhaal heen? En in welke volgorde? Wanneer je dit scherp hebt, is het schrijven van je verhaal al een stuk makkelijker. Een heldere opbouw is prettig voor de lezer, maar het stelt jou als schrijver ook in staat om de juiste informatie te zoeken en samen te stellen.

Tip 3: begeleid je tekst met krachtige afbeeldingen

Gebruik pakkende afbeeldingen om je tekst te begeleiden. Het gebruik van afbeeldingen is van groot belang om de aandacht te trekken en te behouden. Ook kan een krachtige afbeelding een tekst goed ondersteunen en je verhaal of artikel verduidelijken.

Tip 4: verzamel informatie

Bekijk je verhaallijn en ga per punt op zoek naar informatie. Gebruik je eigen kennis en ervaring hiervoor, of ga online op zoek.

Tip 5: let op je taalgebruik!

Gebruik geen jargon en schrijf kort en bondig. Dat zorgt ervoor dat je tekst door een breder publiek gelezen kan worden en is ook bevorderlijk voor het maken van een ‘prettig leesbaar’ geheel. Veel overbodige woorden zijn alleen maar storend. Korte, heldere zinnen zorgen ervoor dat mensen langer blijven doorlezen.

Hulp nodig met het schrijven van webteksten, brochureteksten of social media content?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. We denken graag met je mee!