Meteen naar de inhoud
 

De moeite waard om regelmatig naar te kijken: online teksten. In dit blog vertellen we je meer over wat een tekst nou echt geschikt maakt voor online gebruik. Lees snel verder, dan weet je wat je te doen staat. 

Het is nog lang niet binnen alle branches en bedrijven gebruikelijk om teksten toe te spitsen op online gebruik. Sterker nog; er zijn nog steeds bedrijven die hun brochure uit de jaren ’90, rechtstreeks op hun website hebben staan. We hoeven natuurlijk niet uit te leggen welke nadelen dat heeft. Wat we je wel graag willen uitleggen is hoe je van die ouderwetse draken van teksten, effectieve online teksten kunt maken. 

Heb je hulp nodig met je webteksten? Neem dan contact met ons op. 

Houd online teksten kort en bondig

Om te beginnen zijn brochureteksten meestal te lang. Een brochure is bedoeld om rustig op je gemak iets na te kunnen lezen, of om meer te weten te komen over een onderwerp. Wanneer je op internet zoekt naar informatie, dan wil je het antwoord eigenlijk direct hebben. Dat betekent dat de online tekst daarop moet inspelen en de gevraagde informatie direct in het oog moet springen. 

Door heldere koppen en bondige alinea’s te schrijven maak je de tekst beter geschikt voor online gebruik. Je maakt het daarmee mogelijk voor je bezoekers om je website te ‘scannen’ waardoor ze eerder geneigd zijn verder te lezen. Mits het ‘scannen’ natuurlijk laat zien dat op deze pagina het antwoord op de zoekvraag te vinden is!

Tip! Naast het hebben van duidelijke online teksten, is het mogelijk maken van ‘conversie’ ook super belangrijk! Zorg altijd voor knoppen die leiden naar meer informatie of bijvoorbeeld een contactformulier. 

Zorg voor verwijzingen in de tekst

Online teksten hebben natuurlijk als grote voordeel, dat je informatie interactief kunt maken. De bezoeker kiest zelf wat hij of zij leest. En hoe interessanter de inhoud, hoe meer er doorgeklikt wordt naar pagina’s met meer informatie of aanverwante onderwerpen. Zorg dus voor een verrijking van je online teksten door middel van afbeeldingen, links naar andere pagina’s en links naar andere websites als dat even kan. Dat maakt niet alleen je online tekst interactiever, het zorgt ook voor een sterker linkprofiel waarmee je vindbaarheid in zoekmachines positief beïnvloed wordt. In tegenstelling tot brochureteksten maak je het met goede online teksten dus mogelijk voor de bezoeker om de juiste en meest relevante informatie gemakkelijk en snel te vinden. 

Een online tekst moet direct antwoord geven op de vraag. Doet ‘ie dat niet? Jammer, dan zal je bezoeker heel snel vertrekken. 

Focus op de boodschap van je tekst

In feite is dit niet anders dan bij een brochure, want ook daarin wil je jouw boodschap overbrengen. Echter, het verschil zit hem in het feit dat de lezer gewoonweg ‘wegklikt’ wanneer de voorgeschotelde informatie hem of haar niet bevalt. Bij een brochure is de drempel om ‘dan maar naar een ander te gaan’ hoger: men moet meer moeite doen om een andere brochure op te vragen en door te nemen. Een online tekst moet direct antwoord geven op de vraag. Doet ‘ie dat niet? Jammer dan, dan zal je bezoeker heel snel vertrekken. 

Effectieve online teksten

Waar de één uren staart naar een leeg document en de juiste woorden niet kan vinden, zijn anderen langdradig, onduidelijk of draaien om het onderwerp heen. Allemaal niet effectief als je jouw boodschap online wilt overbrengen in de vorm van online webteksten. Wat helpt, is om eerst je boodschap helder te hebben. Wat wil je nou echt zeggen? Wat moet de lezer begrijpen of te weten komen na het lezen van de tekst? Vanuit daar kun je verder werken, uitbreiden en weer verwijzen naar andere pagina’s waar dat relevant is. Op die manier voorkom je dat je teveel tekst toevoegt waardoor de boodschap vervaagt en tegelijkertijd zorg je ervoor dat men eerder geneigd is om contact met je op te nemen.

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?