Ga naar de inhoud
Search
Close this search box.

 

Hoog op Google

Een goede positie in de zoekresultaten is echt haalbaar. 

Een goede positie in de zoekresultaten, ofwel ‘hoog op Google’ komen is natuurlijk de ultieme wens van iedere ondernemer. Je kunt hier veel geld voor neerleggen en gebruikmaken van Google Ads, maar er zijn andere mogelijkheden. Het boosten van organisch verkeer door zoekmachineoptimalisatie kost wat tijd, maar het is echt de moeite waard. 

Door het optimaliseren van je website teksten kun je structureel hoog op Google komen te staan. En dat wil toch iedereen?! Dít is wat je moet doen om je kansen op een nummer één positie in Google zo groot mogelijk te maken: 

Regel #1 – Geef je pagina’s een goede naam

Geef je pagina’s goede en duidelijke titels die mensen zouden begrijpen. Zet hierbij de belangrijkste woorden vooraan. Ditzelfde geldt voor de url (website link).

Regel #2 – Zorg voor genoeg woorden

Schrijf teksten van minimaal 400 woorden en zorg daarbij dat het zoekwoord zo’n 6 keer voorkomt.

TIP: Gebruik je WordPress, installeer dan ‘Yoast SEO’ om precies te weten hoe vaak je jouw zoekwoord (keyword) moet gebruiken.

Regel #3 – Gebruik zoekwoorden, maar niet overmatig

Schrijf voor je bezoekers. Teksten die volgepropt staan met zoekwoorden zijn niet aantrekkelijk voor mensen om te lezen, en worden daarom eerder afgestraft door zoekmachines.

Regel #4 – Plaats geen dubbele content

Gebruik nóóit dezelfde teksten, oftewel: ‘duplicate content’ is echt uit den boze! Hier krijg je flink strafpunten voor en kost je dus je (goede) positie in de zoekresultaten.

Regel #5 – Verrijk je tekst met afbeeldingen

Plaats afbeeldingen, video’s, podcasts, social media berichten (integratie) in je tekst en geef deze ook duidelijke titels. Zoekmachines kijken naar relevantie en ‘aanbod’. Hoe aantrekkelijker jij het aanbod maakt, hoe hoger je scoort. Vergeet niet je afbeeldingen een ‘alt-tag’ te geven. Dit kan de titel zijn van je pagina of het zoekwoord.

Regel #6 – Link naar andere blogs en teksten op andere websites en binnen je eigen site

Maak linkjes aan naar aanverwante artikelen binnen je eigen website, maar ook naar andere website. Helemaal mooi is het wanneer andere websites ook naar jouw pagina’s linken. Dit kun je zelf al doen door je social media profielen goed in te vullen.

Regel #7 – Vul aantrekkelijk meta-tags in

Maak je gebruik van een SEO-plugin zoals Yoast? Maak dan ook zeker gebruik van de meta informatie: vul een aantrekkelijke meta titel en description is. De meta titel en description zijn hetgeen mensen daadwerkelijk zien in de zoekmachines als ze jouw website als resultaat tegenkomen. Superbelangrijk dat dit er mooi, netjes én duidelijk uitziet.

Wist je dat:

Hoe vaker er in de zoekmachines op jouw link geklikt wordt, hoe hoger je uiteindelijk in de resultaten komt te staan?

Regel #8 – Benadruk belangrijk woorden door de dik- en schuingedrukt te maken

Maak belangrijke woorden dik- en schuingedrukt. Zoekmachines zien ook aan de opmaak van teksten wat belangrijke woorden zijn en bepalen hiermee waar je site over gaat.

Regel #9 – Geef je alinea’s goede tussenkoppen (headings)

Geef alinea’s duidelijke tussenkoppen. Zoekmachines scannen je website van boven naar beneden en kijken naar de inhoud van de koppen, in relatie tot de tekst en bijvoorbeeld afbeeldingen. Hoe duidelijker en relevanter de koppen, hoe beter je zal scoren op de zoekterm waar je over schrijft.

Regel #10 – Maak je zoektermen super specifiek

Mensen zoeken meestal niet op één woord. Bovendien is de concurrentie op de meeste ‘eenwoordige zoektermen’ superhoog. Zoek maar eens op Google naar Praktijk voor [vul maar in]. Je krijgt waarschijnlijk een lange lijst van al jouw conculega’s. Het is belangrijk om zoektermen meer te specificeren. Maak er bijvoorbeeld ‘[praktijk voor [vul in] [Plaats] van. Dan zul je zien dat het al relevanter wordt. Wees dus zo specifiek mogelijk en schrijf gericht aan jouw meest favoriete klant!

Dit vind je misschien ook interessant:

×

Hoe kan ik je helpen? 

× Snel contact?