Een goede brochure maakt nog geen goede webtekst

Heb je voor je bedrijf ook van die prachtige brochures, vol met teksten die hout snijden en een strak design? Met de nodige zorg samengesteld, informatief en veel aansprekende titels en prikkelende tussenkopjes. Er is ongetwijfeld veel werk gestoken in het schrijven van de teksten in je brochure, dus waarom zou je deze teksten eigenlijk niet gewoon 1 op 1 gebruiken voor de website? Een volstrekt logische gedachtegang, maar helaas ook een verkeerde. Er zit namelijk veel verschil in een brochuretekst en een webtekst. Welke verschillen dat zijn vertellen we je in dit blog.

Vluchtig versus grondig

De gemiddelde brochure wordt, mits deze de interesse van de ontvanger weet te wekken, van A tot Z gelezen. De ontvangende partij gaat er in veel gevallen eens goed voor zitten, en leest je brochure aandachtig én grondig. Dat is bij de teksten op je website wel anders. Vaak zal een bezoeker van je website daar terechtkomen na een bepaalde zoekopdracht bij een zoekmachine als Google. De potentiële klant wil bijvoorbeeld weten of je bedrijf hem een bepaald onderdeel kan leveren, of wil weten of je op dit moment telefonisch bereikbaar bent zodat hij zijn vraag via de telefoon kan stellen. Hij zoekt specifieke informatie en handelt daar ook naar. Teksten worden vluchtig gescand op zoek naar het stukje informatie waar de bezoeker naar zoekt. Wordt deze informatie niet snel genoeg gevonden? Bij de concurrent heeft de website-bezoeker wel succes.

Mooie tekst versus slimme tekst

Een brochuretekst ziet er in veel gevallen gelikt uit. Lekker lopende zinnen, die prettig lezen. Natuurlijk: voor je website is dat ook van belang. Er is echter één aspect wat nog belangrijker is bij het schrijven van webteksten. Search Engine Optimalisation. Daar waar teksten in een brochure alleen maar ‘mooi’ hoeven te zijn, daar doe je er verstandig aan om de teksten op je website zo in elkaar te steken dat zoekmachines ze daadwerkelijk weten te vinden. Dat noemt men Search Engine Optimalisation (kortweg SEO). Wanneer jouw webpagina’s bovenaan de zoekresultaten prijken, neemt het aantal hits significant toe. En die hits zorgen uiteindelijk voor meer omzet. Bij deze techniek wordt door de tekstschrijver rekening gehouden met de verschillende aspecten waarop zoekmachines websites ‘ranken’. Hoe beter je webteksten wat dat betreft in elkaar steken, hoe hoger je website opduikt bij de zoekresultaten.

Vrijblijvend versus call to action

Na het uitdelen of bezorgen van je brochure ligt de bal bij de klant. Wanneer de brochure pagina voor pagina wordt gelezen, komen je contactgegevens vanzelf ergens boven. Waarschijnlijk op de laatste pagina of achterzijde. De lezer van je brochure slaat de informatie op en kan op een later tijdstip altijd nog besluiten contact met je te zoeken. De gemiddelde bezoeker van je website heeft wat meer aansporing nodig. Daarom staan webteksten vol met zogeheten ‘call to actions’. Een button om met een simpele muisklik contact op te nemen bijvoorbeeld, of een knop waarmee eenvoudig een abonnement op je nieuwsbrief kan worden afgesloten zodat je in contact kunt blijven met de bezoeker. Op deze wijze nodig je mensen die je website bezoeken actief uit om meer informatie tot zich te nemen.

Van brochturetekst naar webtekst

Zijn je brochureteksten dan helemaal niet bruikbaar voor je website? Toch wel. Al moeten daar wel een aantal tekstuele aanpassingen aan te pas komen. Je brochuretekst kan echter een prima kapstok vormen om de webteksten aan op te hangen. Een professionele tekstschrijver kan je helpen om de informatie uit je brochures om te turnen in passende webteksten!

Laatste blogs

Hoog in de zoekmachines komen

Hoe kom je hoog in de zoekmachine?

Natuurlijk wil je met je website het liefst zo snel mogelijk hoog in de zoekmachine komen te staan, want een hoge positie in de zoekresultaten zorgt voor meer bezoekers. Om een hogere positie in de zoekresultaten te bemachtigen is het

Lees verder »

Social media content laten schrijven

Zichtbaar zijn op de social media kanalen waar je klanten gebruik van maken, het is een must als je de online zichtbaarheid van je bedrijf wilt vergroten en op een informele manier in contact wilt blijven met klanten. Heb je

Lees verder »
SEO tekstburau

SEO tekstbureau

Voor veel bedrijven is een hoge positie in de zoekmachines cruciaal voor hun business. Helaas zijn er nog steeds ondernemers, webbouwers en marketeers die denken dat een webpagina vol met zoektermen het verschil gaat maken. Dat zo’n pagina je hoger

Lees verder »
zakelijk blog schrijven

Zakelijk blog schrijven

Wil je je bedrijf sterker positioneren en beter zichtbaar maken voor je klanten en potentiële klanten? Dan is een zakelijk blog een hele goede optie. Door te bloggen laat je zien waar je expertise ligt en maak je je bedrijf

Lees verder »
SEO

SEO-ontwikkelingen en trends in 2019

Het afronden van dit jaar is begonnen, want 2019 staat alweer voor de deur. Een jaar vol met nieuwe kansen en ontwikkelingen, zo ook op het gebied van SEO. Google wordt ieder jaar intelligenter en dat is aankomend jaar dan

Lees verder »

Teksten laten herschrijven of nieuwe teksten laten schrijven?

Wat onze klanten vinden

Super tevreden

★★★★★
Ik ben ontzettend tevreden over het marketing- en communicatie advies dat Linda mij gaf en met de krachtige teksten voor mijn website. Ze voelt goed aan wat de wens van de klant is en werkt snel en betrouwbaar.
BOOST! Relatietherapie

Blij mee!

★★★★★
Blij mee! De teksten snel geleverd , de communicatie verliep vlot en probleemloos. Zeker een aanrader!
Joanne, Sensolife

Schakelt snel en levert goede kwaliteit

★★★★★
Krachtige teksten schakelt snel en levert goede kwaliteit. Met een kleine hoeveelheid informatie weten zij een pakkende en doeltreffende tekst te schrijven. Zeker een aanrader.
Nando Burghardt

Duidelijk, goed en snel.

★★★★★
Linda heeft mijn teksten tot een duidelijk en goed leesbaar geheel gemaakt. Ze werkt snel en de service is top. Dank je wel Linda!! – Leevrij
Leevrij

Snelle en goede service!

★★★★★
Snelle en goede service! Linda reageerde snel en pakte de opdracht met twee handen aan. Daarnaast leverde ze ook nog voor de deadline! – Challenge Accepted
Challenge Accepted

Meer dan vijf sterren

★★★★★
Het geduld en de inleving die linda levert bij iedere tekst die zij oplevert op de afgesproken dagen en tijden zijn meer dan 5 sterren waard! Aanrader!
Sofia