0346 - 756 623
info@krachtigeteksten.nl

5 gouden regels die jouw tekstschrijver moet kennen

5 gouden regels die jouw tekstschrijver moet kennen

Bezoekers laten zien wie jij bent en wat je doet, dat is natuurlijk wat je wilt. Maar wie staart er niet met enige regelmaat naar een leeg Word-document? Want waar begin je, en word je wel online gevonden? Of je er nu voor kiest zelf in de pen te klimmen of het werk uit te besteden, deze vijf gouden regels moet een goede tekstschrijver kennen.

Regel 1 | Schrijf voor de doelgroep en niet voor de zoekmachines

In een wereld die door zoekmachines gedomineerd wordt, ligt de valkuil om enkel voor de zoekmachines te schrijven. Zoekmachines helpen je beter gevonden te worden door je doelgroep, maar dat is geen doel op zich. Het is een middel om jouw boodschap aan het juiste publiek te kunnen overbrengen. Schrijf voor je doelgroep: om te informeren, te inspireren, te verleiden of aan te zetten tot actie. Een goede tekst boeit de lezer en zet de lezer centraal!

Regel 2 | De eerste alinea bevat alle informatie

Beginnen met de kern en naar mate de tekst vordert dieper in gaan op de details en de achtergrond. Oprolbaar schrijven noemen ze het in de journalistiek en dat werkt ook heel goed online. Online teksten worden vaak ‘gescand’ en dus minder zorgvuldig gelezen. Door alles prijs te geven in de eerste alinea is de kans groter dat de bezoeker verder leest.

Regel 3 | Spelfouten zijn onacceptabel

Spelfouten zijn onacceptabel in een tekst. Toch glippen kleine spel-, typ- en grammaticafoutjes er soms nog doorheen. Iedereen maakt wel eens een foutje, ook tekstschrijvers. Zet altijd je spellingcontrole aan en laat je tekst nalezen door iemand anders. Het kan ook helpen om de tekst even naast je neer te leggen en het later opnieuw te lezen.

Regel 4 | Een goede opbouw is cruciaal

Een goede opbouw van je tekst is cruciaal én simpel. Een tekst begint met een titel waarin je vertelt waar de tekst over gaat. In de inleiding ga je daar dieper op in, maar probeer je vooral de lezer het verhaal in te trekken. De daaropvolgende alinea’s verwoorden de kern met als laatste de conclusie waarin je een korte samenvatting geeft van de tekst. Tussenkopjes in de tekst zorgen voor een betere leesbaarheid en helpt de online vindbaarheid van je tekst te vergroten.

Regel 5 | Pas SEO toe voor het verbeteren van je online vindbaarheid

SEO helpt je teksten online beter vindbaar te maken. Door bepaalde zoekwoorden strategisch in de tekst te verwerken, zonder de leesbaarheid te ondermijnen, begrijpen zoekmachines teksten beter. Hoe beter zoekmachines jouw teksten begrijpen, hoe hoger je positie in de zoekresultaten zal zijn en hoe beter je tekst online gevonden zal worden.


Lees meer: