Meteen naar de inhoud
 
Blogs zijn een handig middel om in verbinding te blijven met je klanten en potentiële klanten. Je kunt ze voor allerlei soorten informatie, berichten en boodschappen inzetten en je mag zelf de regels bepalen :). Je hoeft niet altijd over een bepaald onderwerp te bloggen, je mag schrijven over wat jou als ondernemer bezighoudt. Wat speelt er in je praktijk? Wat heb je meegemaakt? Wat speelt er in je vakgebied? Je hoeft zelfs niet per se te schrijven over zaken die relevant zijn voor je klanten. Natuurlijk wel goed als je dat met enige regelmaat wél doet, maar het hoeft niet.
 
Wel zijn er een paar dingen die je beter níet kunt doen als je gaat bloggen, namelijk:

Maak geen dienstenpagina’s van je blogs

Blogs zijn verhalen, artikelen, interviews, stukken waarin jouw vak, jouw klanten, je onderneming en jijzelf als coach of therapeut naar voren komen. Een dienstenpagina is een pagina waarop je op een enigszins commerciële wijze uitlegt wat jouw diensten voor toegevoegde waarde hebben, en waar je klanten contact met je laat opnemen. Dienstenpagina’s zijn commercieel. Misschien vind jij dat een ‘vies’ woord, maar het is waarschijnlijk je bedoeling om nieuwe klanten binnen te halen via je website. Een blog is bedoeld om je doelgroepen blij en betrokken te houden. Met blogs wek je interesse in jouw bedrijf en in jóu als mens, als ondernemer. Maak van je blogs daarom geen dienstenpagina’s.
 

Teveel zoekwoorden in je blog proppen

 Het verwerken van zogenaamde ‘zoekwoorden’ in je tekst helpt je om je pagina beter vindbaar te maken in zoekmachines. Maar, wanneer je jouw teksten volpropt met zoekwoorden kan dit juist een averechts effect hebben. Daarnaast is het veel effectiever om in te zetten op ‘long tail’ zoektermen, in plaats van enkele zoekwoorden. Hier is de concurrenten vaak erg groot. Wanneer je een vraag gebruikt zoals ‘blogs schrijven voor mijn praktijk, waar moet ik letten?’ dan is de kans vele malen groter dat je hiermee een hoge positie in de zoekmachines bereikt. Nu schrijf je je blogs natuurlijk vooral om je klanten en potentiële klanten te enthousiasmeren over jouw diensten en je praktijk, het is natuurlijk wel mooi als je meteen een betere vindbaarheid in de zoekmachines kunt realiseren door hier op te letten.
 
Wil je meer weten over het ‘zoekmachine vriendelijk’ maken van je blogs en webteksten? Download dan mijn stappenplan voor krachtige teksten. Daar heb ik een handige SEO uitleg aan toegevoegd.
 

Je blogs losmaken van je site

 Ga je bloggen, dan heb je waarschijnlijk iets leuks of boeiends te vertellen! Sluit jouw verhaal aan bij de interesse van de lezer? Dan is de kans groot dat hij of zij meer over jou of je bedrijf te weten wil komen. Zorg er daarom altijd voor dat jouw hoofdmenu ook vanuit je blogs bereikbaar is. Mensen moeten makkelijk terug kunnen naar je homepage of dienstenpagina’s. Misschien willen ze naar aanleiding van een blog wel contact met je opnemen. Maak het ze dus gemakkelijk en zorg dat al deze knoppen binnen handbereik zijn. Een goede manier om mensen over te halen om contact op te nemen, is het door het toevoegen van een ‘Call to action’ onderaan je blog. En vergeet natuurlijk ook je social media ‘deel-knoppen’ niet! Die helpen om jouw blog meer bereik te geven.

Dit vind je misschien ook interessant:

Neem contact op

× Hoe kan ik je helpen?